Σάββατο, 13 Αυγούστου 2011

ΠΑΝ-ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΥΠΕΡ-ΑΓΙΑ

Ο Αυγουστος είναι ο μήνας της Παναγιάς. Γιατί δεν είναι μόνο η σημερινή εορτή που χρωματίζει ολο τον μήνα. Ειναι προ πάντων ολόκληρο το δεκαπενθήμερο που προηγείται με τις καθημερινές Παρακλήσεις μπροστά στην εικόνα της Παναγιάς. Η περίοδος αυτή είναι τόσο κεντρική μέσα στη ζωή της Εκκλησίας, ώστε να παραλ-ληλίζεται με τη Μ.Εβδομάδα. Η δε σημερινή κορυφαία Θεομητορική εορτή, χαρακτηρίζεται σαν Πάσχα του καλοκαιριού.



Τι είναι ομως εκείνο, που κάνει μια γυναίκα από την Ναζαρέτ να τμάται τόσο πολύ από την ορθόδοξη Εκκλησία μας; Τι είναι εκείνο που την ξεχωρίζει από ολους τους Αγίους και την τοποθετεί αμέσως μετά την Αγία Τριάδα; Τι είναι εκείνο που της δίνει κεντρική θέση στους Ναούς μας, τα προσκυνητάρια και τα εικονοστάσια;

Είναι δυο στοιχεία πολύ σημαντικά που κάνουν το πρόσωπο της Παναγίας τόσο ξεχωριστό και τόσο τιμημένο:
α) Το πρώτο στοιχείο είναι το «Ναι» της παναγίας στην διορθωτική  πρωτοβουλία του Θεού, για την ενανθρώπιση του Χριστού.
 Αυτή η πρωτοβουλία δεν θα μπορούσε ποτέ να επιβληθεί βίαια αναγκαστικά και μονόπλευρα, παρα μόνο εν ελευθερία.
Κι αυτό γιατί, αν ο Θεός αφησε ελεύθερο τον Αδάμ να του ανατρέψει το αρχικό Του σχέδιο,τώρα στην διορθωτική του κίνηση θα αρει ξαφνικά την ελευθερία και θα πεί στον ανθρωπο: «Θέλεις δεν θέλεις θα σε σώσω;» (Ιωάννης Ζηζιούλας).
Με το «Ναι», λοιπόν της Παναγίας στην πρωτοβουλία του Θεού, τηρείται ο ορος της ελευθερίας, συναινεί ο ανθρωπος στην πραγματωση του Μυστηρίου του Χριστού. Γι΄αυτό ειναι τόσο σημαντικός ο ρόλος της Παναγίας στην κλήση του Θεού.
Ο Χριστός ερχεται ελεύθερα, με την συγκατάθεση του ανθρώπου. Χωρίς την συγκατάθεση του ανθρώπου, δεν θα υπήρχε προσωπική σχέση μεταξύ του Θεού και του κόσμου και δεν θα συνεχιζόταν ο διάλογος που ειχε διακοπεί στον Παράδεισο.
β) Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι η Παναγία ως Μητέρα του Θεού γεφυρώνει τη σωτηρία μας, γίνεται η γέφυρα για να περάσει στο κόσμο και να τον σώσει ο Λόγος του Θεού.



Ο Θεός Λόγος εζησε μέσα στη μήτρα της, με τη δική της σάρκα και με το δικό της αιμα. Η σάρκα δηλαδή του Χριστού είναι η σάρκα της Μητέρας Του.

Με αλλα λόγια η σάρκα της Μαρίας που δόθηκε στο Χριστό, εγινε και είναι το θεωμένο Σώμα του Κυρίου. Εγινε Θεοφόρος και Θεοτόκος, Χριστοποιήθηκε και γι΄αυτόν ακριβώς το λόγο το σώμα της αναστήθηκε και ανελήφθη στους Ουρανούς,προαναγγέλλοντας και την ανάσταση ολων των Θεοφόρων ανθρώπων.
Αυτό ακριβώς το γεγονός, ότι δηλ. η Μαρία ενώθηκε με το Θεό περισσότερο από κάθε άλλο ανθρωπο, (δίνοντας σάρκα και αίμα στον Υιό του Θεού), είναι που την κάνει να δοξάζεται περισσότερο από όλα τα κτίσματα, και να ονομάζεται όχι απλώς Αγία αλλά Παν-αγία και Υπερ-αγία, δηλ. αγιασμένη περισσότερο από ολους τους Αγίους ( Ιωάννης Ζηζιούλας).

Γι’ αυτό και λέμε, ότι η Παναγία είναι το πνευματικό στολίδι της Ορθοδοξίας. Ιδιαιτέρως η πατρίδα μας είναι καταστόλιστη, γεμάτη από Εκκλησίες, Μοναστήρια, ερρημοκκλήσια της Παναγίας, πνευματικά παλάτια της ταπεινής αυτής Βασίλισσας. Στο κάθε ένα από αυτά, βρίσκεται το παληό και σεβάσμιο εικονισμα της, δεξιά από την Ωραία  Πύλη, με γυρτό το κεφάλι της, ετοιμο να ακούσει τον κάθε πόνο μας και την κάθε χαρά μας. Το γλυκό πρόσωπο της, δίνει ελπίδα στους απελπισμένους, χαρά στους θλιμμένους, ανάπαυση στους κουρασμένους, ειρήνη στους ταραγμένους.
Αγαπητοί μου, τώρα που περνάμε δυσκολες ωρες και σαν ατομα και σαν λαός, ας καταθέσουμε στην Δέσποινα του κόσμου τις αγωνίες μας, τα παράπονα μας, την αβεβαιότητα και την στενοχώρια μας, τα καθημερινά αυτά  επαθλα που μας φιλεύει ο κόσμος , για να μεταποιηθούν σε «χαρά και ευφροσύνη» και ας ψελλίζουμε διαρκώς: «εκ φθοράς νοσημάτων ανάστησον».  
Χρόνια πολλά και ευλογημένα!

Δεν υπάρχουν σχόλια: