Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2011

The Daily: Σωτήρας της βιομηχανίας εφημερίδων ή «πυροτέχνημα» ;


Η online εφημερίδα του Ρούπερτ Μέρντοχ για κάποιους φαίνεται ικανή να «διασώσει» την κινδυνεύουσα βιομηχανία εφημερίδων, ενώ για κάποιους άλλους δεν πρόκειται για τίποτα παραπάνω από μία «κίνηση εντυπωσιασμού» .


Το ενδιαφέρον πολλών υψηλών στελεχών της βιομηχανίας εφημερίδων μονοπώλησε το Μουσείο Γκούγκενχαϊμ στη Νέα Υόρκη την Τετάρτη, όπου έλαβε χώρα η παρουσίαση της The Daily, της πρώτης εφημερίδας αποκλειστικά για iPad και tablet PCs γενικότερα.

Η εν λόγω εφημερίδα έχει προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον, καθώς δεν λανσάρεται από κάποιον τυχαίο, αλλά από τον Ρούπερτ Μέρντοχ, έναν άνθρωπο ο οποίος έχει επανειλημμένα αποδείξει πως μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα στον κόσμο των media.

Για κάποιους, ο Μέρντοχ έχει βρει το «Άγιο Δισκοπότηρο» των ΜΜΕ: έναν τρόπο να «πείσει» το καταναλωτικό κοινό ότι αξίζει να δαπανήσει λεφτά για δημοσιογραφία, η οποία θα έρθει στα χέρια του μέσω του iPad.

Η The Daily, όπως είναι φυσικό, χαίρει της υποστήριξης της Apple, όπως αυτή έχει εκφραστεί μέσω των δηλώσεων του Στιβ Τζομπς περί «εξαιρετικής εφαρμογής». Επίσης, αξίζει να σημειωθεί πως, ακόμη και οι αντίπαλοι της News Corp., σε αυτή την περίπτωση ελπίζουν το εγχείρημα να επιτύχει, καθώς είναι γενικότερα αποδεκτό από όλους πως η δημοσιογραφία και η βιομηχανία των ΜΜΕ (και δη των εφημερίδων) περνούν δύσκολες ώρες- και η The Daily φαίνεται ικανή να λειτουργήσει ως «σωτήρας», αλλάζοντας τις τάσεις του κοινού.

Επί της παρούσης, η The Daily διατηρεί μάλλον τον «χαρακτήρα» της εφημερίδας- κάτι που κάποιοι θα θεωρούσαν ως αρνητικό χαρακτηριστικό, καθώς εξακολουθεί να δίνει τα χτεσινά νέα. Επίσης, υπάρχουν κάποια στοιχεία περιοδικού, με πολλές «ελαφρές» πινελιές, όπως χρήση βίντεο μαζί με παρουσιάσεις ταινιών, online Sudoku και άλλα παρεμφερή. Η εφημερίδα απευθύνεται μόνο σε συνδρομητές, ωστόσο υπάρχει η δυνατότητα εύκολης δημοσίευσης άρθρων σε κοινωνικά δίκτυα, τα οποία μπορούν να διαβαστούν και από άτομα που δεν είναι συνδρομητές.

Το κύριο ερώτημα είναι κατά πόσον η The Daily είναι σε θέση να κερδίσει αρκετούς συνδρομητές για να καλύψει τα έξοδά της. Αυτή τη στιγμή είναι φτηνότερη από τις ψηφιακές/ iPad εκδόσεις «συμβατικών» εφημερίδων, όπως των Τimes του Λονδίνου, φερ'ειπείν (λιγότερο από ένα δολάριο την εβδομάδα αντί τριών δολαρίων στη δεύτερη περίπτωση), οπότε είναι ευπρόσιτη από οικονομικής πλευράς σε όσους έχουν τη δυνατότητα να αγοράσουν ένα iPad. Αλλά- σύμφωνα με τον αντίλογο- επί της προκειμένης, αυτά τα άτομα αποτελούν ούτως ή άλλως το κοινό που αγοράζει εφημερίδες, οπότε προκύπτει το ερώτημα κατά πόσον αυτοί θα υποστηρίξουν και θα συνεχίσουν να υποστηρίζουν ένα προϊόν το οποίο- σε τελική ανάλυση- δεν τους δίνει υλικό το οποίο δεν είναι δυνατόν να βρεθεί αλλού.

Ωστόσο, ο ίδιος ο Μέρντοχ είναι σίγουρος για το θέμα των οικονομικών: όπως δήλωσε, από τη στιγμή που θα καλυφθεί το κόστος ανάπτυξης (30 εκατομμύρια δολάρια), τα έξοδα λειτουργίας της The Daily θα είναι λιγότερα από 500.000 δολάρια εβδομαδιαίως- κάτι που καθιστά τη λειτουργία της «πανεύκολη», κατά τον ίδιο, ο οποίος συμπλήρωσε πως εκτιμάται ότι μέχρι τα τέλη του 2011 50 εκατομμύρια Αμερικανοί θα κατέχουν κάποιου είδους tablet PC.

Εάν το όλο εγχείρημα επιτύχει, σίγουρα θα αποτελεί πάρα πολύ καλό οιωνό για το μέλλον της βιομηχανίας, η οποία ωστόσο θα συνεχίσει να αναζητεί το συνολικό business model του μέλλοντος για το χώρο της δημοσιογραφίας.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από BBC

Δεν υπάρχουν σχόλια: