Κυριακή, 24 Ιουλίου 2011

Σύντομη αναφορὰ στὴν πρόσφατη επίσκεψη του Πάπα της Ρώμης στὸ Ζάγκρεμπ


Του Επισκόπου Μπάτσκας Ειρηναίου Μπούλοβιτς

Τν προσοχ της κοινης γνώμης προσήλκυσε η πρόσφατη διήμερη επίσκεψη του Πάπα Βενεδίκτου ΙΣΤ στν Κροατία τν 4η κα την 5η Μαΐου του 2011. Η συγκεκριμένη επίσκεψη, η οποία πραγματοποιήθηκε μ σύνθημα «Μαζ εν Χριστω», ειχε προσελκύσει εξίσου μεγάλη προσοχ κα στ σερβικ κοιν γνώμη.

Πολλ μηνύματα, τ οποία ο Ποντίφηκας, ως εξαιρετικς θεολόγος, απηύθυνε απ τ Ζάγκρεμπ, μπορουν ν γίνουν αποδεκτ π ολο τν χριστιανικ κόσμο, οπως η ενθάρρυνση των χριστιανικών οικογενειών ν αντισταθούν στ πνεύμα της εκκοσμίκευσης κα ν καλλιεργούν τν αγιότητα της ζωής, του γάμου κα της οικογένειας. Επίσης, ειναι σημαντικ κα τ μηνύματα πρς τ νεολαία, η οποία βρίσκεται στν λικία πο αναζητεί τ νόημα της ζωής.

 Ωστόσο, δύο μηνύματά του θ μείνουν στ μνήμη ολων ως αντιφατικά. Τ πρώτο τ εστειλε ο Πάπας απ τ αεροπλάνο, δηλαδ ακόμα πρν φθάσει στν Κροατία, κατ τ διάρκεια της ατυπης συνομιλίας του μ τος δημοσιογράφους. Ενθυμούμενος λοιπν τος παλαιότερους Καρδινάλιους του Ζάγκρεμπ, δήλωσε τ εξης: «Ο μακαριστς Καρδινάλιος Φράνιο Σέπερ, ο μακαριστς Καρδινάλιος Φράνιο Κούχαριτς κα ο Καρδινάλιος Γιόσιπ Μπόζανιτς ελεγαν πάντα οτι η Κροατία δν ανήκει στ Βαλκάνια, αλλ στν Κεντρικ  Ευρώπη. Γι τ λόγο αυτ θ ηταν λογικό, δίκαιο κα αναγκαίο η Κροατία ν ενταχθε στν Ευρωπαϊκ Ενωση, οπου ανέκαθεν ανηκε ιστορικ κα πολιτισμικά». Θέλουμε ν πιστεύουμε οτι ο Πάπας Βενέδικτος δν ειχε σκοπ ν τοποθετήσει εκτς Ευρώπης τ Νότιο-Ανατολικ Ευρώπη, κάποτε κεντρικ μέρος τς Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, επειτα Ρούμελη, κα σήμερα γνωστ μ τν τουρκικ ονομασία Βαλκάνια, ουτε ν επιστρέψει στς αρχς του 16ου αι., οταν ο προκάτοχός του Λέων Ι ειχε χαρακτηρίσει τν Κροατία ως аntemurale christianitatis («προτείχισμα το Χριστιανισμο»). Δν πρέπει ομως ν λησμονούμε οτι τ «προτείχισμα» κατ τ συγκεκριμένη ποχ φύλασσαν κα πολλο Σέρβοι ακρίτες, οι οποίοι σήμερα, μετ π πέντε αιώνες της ιστορικής τους παρουσίας, πλέον δν υπάρχουν εκει κα οσοι απέμειναν ειναι θλιβερ υπολείματα ενς σφαγιασμένου κα εκδιωγμένου λαού. Εμεις οι Βαλκάνιοι απ τν πλευρά μας βλέπουμε τν Ευρώπη ως πολιτισμικ ηπειρο απ τν Ατλαντικ εως τν Ειρηνικ κα απ τ Κανάρια εως τ Κουρίλια νησιά, αφου πρόκειται γι ενιαίο πνευματικ χώρο, ο οποίος εχει ιδιες χριστιανικς ρίζες κα τ ιδια ιδεώδη. Εμεις, οι οποίοι ανήκουμε στος Ορθοδόξους λαος τν Βαλκανίων, δν αγαπάμε μόνο τς δικές μας πατρίδες, αλλ ολόκληρα τ Βαλκάνια, τόσο τ δικά μας βυζαντιν-σλαβικά οσο κα τ δυτικ-χριστιανικά, καθς επίσης κα τ μουσουλμανικά, τν ευρύτερη – ρωμαϊκή μας πατρίδα, γνωρίζοντας οτι ατ χάρισε στν Ευρώπη δύο πολιτισμικ θεμέλια, τν ελληνισμ κα τ χριστιανισμό. Επισημαίνουμε οτι ο κλασσικς ελληνικς πολιτισμός, ο ποίος ηταν επ αιώνες ο υψηλότερος στν Ευρώπη, ειναι κατ᾿ εξοχν βαλκανικς πολιτισμός, οπως κα οι παλαιότεροι γνωστο ευρωπαϊκο πολιτισμο - του Lepenski Vir κα τς Βίντσα, εν η νέα χριστιανικ πίστη ηρθε στ ευρωπαϊκ εδαφος μέσ Βαλκανίων, ειδικότερα μέσ της πόλης Φίλιπποι. Υπενθυμίζουμε τν ανθολογικ διατύπωση του μακαριστού Πάπα Ιωάννη Παύλου Β΄ οτι δν υπάρχει Ευρώπη χωρς κα τους δύο πνεύμονες, εκ των οποίων ο ένας είναι Ορθόδοξος, κυρίως ελληνο-σλαβικό...

Παρόλο πο ακόμη δν εκπληρώθηκαν οι προσδοκίες πολλών Ρωμαιοκαθολικών πιστών, πρωτίστως στν Κροατία, οτι δηλαδ Αλόιζιε Στεπίνατς, Καρδινάλιος του Ζάγκρεμπ κατ τ διάρκεια του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, θ κηρυσσόταν αγιος της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, αλγειν απορία προκάλεσαν αυτ πο ο Πάπας ειπε στν πτήση του πρς τ Ζάγκρεμπ, οτι Καρδινάλιος Αλόιζιε Στεπίνατς «ηταν κατ του καθεστώτος των Ουστάσι» κα οτι «προστάτευε τν ανθρωπότητα μ τν προστασία των Σέρβων, των Εβραίων κα τν Ρόμα απ τ καθεστς αυτό». Κάτι παρόμοιο επανέλαβε κα στν ομιλία του στν καθεδρικ να το Ζάγκρεμπ, λέγοντας οτι ο Καρδινάλιος Στεπίνατς «κατ τ διάρκεια της ναζιστικής κα της φασιστικς δικτατορίας υπήρξε προστάτης των Εβραίων, των Ορθοδόξων κα ολων των διωγμένων». Εχοντας υπόψη οτι ο Στεπίνατς, αφ᾿ ενς διετέλεσε στρατιωτικς βικάριος το «Ανεξάρτητου Κράτους» της Κροατίας – η σύμφωνα μ αλλους τοποθέτησε τ στρατιωτικ βικάριο – κα ηταν μέλος της Βουλής, κα αφ᾿ ετέρου λαμβάνοντας υπόψη τ γνωστ αν τν κόσμο φυσικ κα πνευματικ γενοκτονία τν Ουστάσι εναντίον των Σέρβων, των Εβραίων κα των Ρόμα, πρέπει ν τονίσουμε οτι, υπ τ φως των πορισμάτων της ιστορικής ερευνας, ειτε δίνεται μονομερώς υπερβολικ μεγάλη εμφαση σ αυτ τν πλευρ της πολιτείας του παραπάνω Καρδινάλιου η πρόκειται γι κατασκεύασμα μ τ ν υπερτονίζονται μεμονομένες περιπτώσεις προστασίας ορισμένων Σέρβων η Εβραίων (μεταξ των οποίων δν βρίσκονται, γι κάποιο λόγο, ονόματα τριων Ορθόδοξων Επισκόπων κα περισσότερων απ διακόσιους Ορθόδοξων Ιερέων, οι οποίοι μαρτύρησαν ως θύματα των Ουστάσι). Ταυτοχρόνως, αποσιωπάται η ελαχιστοποιείται η ιδεολογικ υποκινούμενη κα δημοσίως εκφραζόμενη μισαλλοδοξία του παραπάνω Καρδινάλιου απέναντι στν Ορθοδοξία, τ Βυζάντιο, τος Εβραίους, τος Σέρβους, κ.α.

Τέλος, επιδοκιμάζουμε τν εκκληση του Πάπα πρς τος Ρωμαιοκαθολικος Επισκόπους κα Ιερείς ν καταβάλλουν τς προσπάθειες γι συμφιλίωση των διηρημένων Χριστιανών, καθς κα τν Χριστιανών κα Μουσουλμάνων. Τ χέρια συμφιλίωσης ας ειναι πάντα απλωμένα, οπως στν πράξη της δημιουργίας, ζωγραφισμένη απ τ Μιχαλ Αγγελο στν Καπέλα Σιξτίνα. Ο Θες ειναι εκείνος πο συμφιλιώνει τ παρελθν μ τ παρόν. Ο Θες ειναι η δική μας Ανατολή, η Δύση, ο Βορράς κα ο Νότος. Ο Θες ειναι τ δικό μας Παν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: